-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12982 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

من از آيت الله خميني (ره) تقليد مي كنم مي خواستم بدانم كه آيا حالا كه ايشان فوت كرده اند باز هم مي توانم از ايشان تقليد كنم يا بايد شخص ديگري را كه در قيد حيات هستند براي تقليد انتخاب كنم؟



انسان در مقابل تكاليف شرعي خود 3 حالت مي تواند داشته باشد ـ يا اينكه احتياط نمايد، يا مجتهد باشد، و يا اينكه تقليد نمايد از مرجع تقليد ـ كسي كه مي خواهد از مرجعي تقليد نمايد بايد شرايط تقليد را رعايت نمايد. به فتواي همة علماء اسلام يكي از شرايط تقليد اين است كه انسان از فرد زنده تقليد نمايد. در شرايط تقليد بيان شده كه انسان بايد از مجتهد مرد، بالغ، عاقل، شيعه دوازده امامي، حلال زاده، زنده و عادل تقليد نمايد. پس زنده بودن يكي از شرايط مجتهد است، علماء در رسالههاي عمليه ذكر كردهاند در صورتي كه شما از مرجع زنده اي كه تقليد مينماييد آن مرجع داناتر از ديگران باشد، در زمان بعد از مرگ او نيز ميتوانيد از او تقليد نماييد به شرط اينكه اين ادامة تقليد مرجع مرده با اجازه يك مرجع زنده باشد.











مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.